Kalasataman ja Pasilan välille suunnitellaan raitiotieyhteyttä

Uutta Helsinkiä
02. lokakuuta 2017

Uusi raitiotieyhteys tuo nopean ja suoran joukkoliikenneyhteyden Pasilan, Kumpulan kampuksen ja Kalasataman välille. Vallilanlaaksossa raitiotie kulkee vanhan satamaradan paikalla. Radan viereen tulee uusi pyöräliikenteen baanayhteys. 

Vallilanlaakson raitiotiellä autot eivät voi ajaa

Vallilanlaaksossa raitiotie kulkisi vanhan satamaradan paikalla nurmiratana, jolla autoliikenne ei ole mahdollista. Radan viereen suunnitellaan pyöräliikenteen baanayhteys Mäkelänkadun ja Hermannin rantatien välille. Baana toimii myös pelastustienä. Vallilanlaakson raitiotieosuus mahdollistaa myös ns. tiederatikan eli yliopistokampuksia yhdistävän raitiolinjan toteuttamisen joskus myöhemmin. Tiederatikka kulkee Otaniemestä Viikin kautta Myllypuroon.

Vallilanlaaksossa muutetaan pyöräliikennejärjestelyjä. Tavoitteena on lisätä turvallisuutta. Mäkelänrinteen uimahallin taakse suunnitellaan siltaa, jota pitkin kävelijät ja pyöräilijät ylittävät radan. Pyöräliikenne ohjataan Hevoshaanpolulta baanalle ja Kumpulantaipaleelle pois päiväkodin edestä.

Hermannin rantatielle raitiotie ja Sörnäisten tunnelinpohjoinen ulosajo

Hermannin rantatie suunnitellaan ja rakennetaan uudestaan. Raitioliikenteen lisäksi kadulla tulevat kulkemaan kaikki nykyiset liikennemuodot ja sinne tulee Sörnäistentunnelin pohjoinen ulosajo.

Kalasataman raitiotie on luotettava ja nopeajoukkoliikenneyhteys

Kalasataman raitiotie on suora joukkoliikenneyhteys Kalasataman, Kumpulan kampuksen ja Pasilan aseman välillä. Se on nopea ja luotettava, koska se kulkee omalla väylällään ja eikä siksi juutu ruuhkiin. Uutta raitiotietä Kalasatamaan ja Vallilanlaaksoon tulisi noin 5 kilometriä. Pasilassa käytetään pääosin nykyisiä raitioteitä.

Kalasataman raitiotie on poikittainen raideyhteys, joka yhdistää junat, metron sekä Kruunusillat-pikaraitiotien. Merkittävimmät vaihtopaikat tulevat olemaan Pasila, Kalasatama ja Sompasaaren eteläkärjessä sijaitseva Nihti. Tämän hetken arvion mukaan Kalasataman raitiotiellä kulkee Pasilan ja Nihdin välillä noin 24 000 matkustajaa päivässä sitten, kun Kruunusillat-yhteys on käytössä.

Tavoitteena on, että Pasilasta Nihtiin pääsee raitiovaunulla vuonna 2024. Matka kestäisi 15 minuuttia ja vuoroväli olisi 10 minuuttia.  Nihdin kautta kulkevan Kruunusillat-pikaraitiotien liikennöinti Laajasalosta Hakaniemeen ja keskustaan alkaa arvion mukaan vuonna 2026.

Valmisteilla nyt raitioteiden yleissuunnitelma ja asemakaavojenmuutokset

Nyt laaditaan Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelmaa, jossa hahmotellaan raitiotien reitit, toteuttamisaikataulu ja alustava kustannusarvio. Suunnitelman hyväksymisen jälkeen alkaa tarkempi hankesuunnittelu, jonka perusteella voidaan tehdä varsinainen päätös toteuttamisesta.

Hermannin rantatien ja Vallilanlaakson asemakaavoja muutetaan samaan aikaan yleissuunnitelman kanssa.

Keskustelutilaisuus Laiturilla tiistaina 10.10.2017klo 17.30 alkaen

Valmisteilla olevista suunnitelmista keskustellaan tiistaina 10.10.2017 klo 17.30−19.30 info- ja näyttelytila Laiturilla (Narinkka 2, Kamppi). Mielipiteitä on mahdollista esittää lokakuun loppuun asti. Suunnitelmat esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle tammikuussa 2018.

Lisää aiheesta:

Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelma

Hermannin rantatien asemakaavan muutos

Vallilanlaakson asemakaavan muutos