Keskustele kantakaupungin kehittämisestä

Miten kantakaupunkia pitäisi kehittää? Mitä tulevaisuuden keskustassa tehdään ja ketkä sitä käyttävät? Mistä syntyy kantakaupungin vetovoima vaikkapa nuorten, yritysten, asukkaiden tai turistien silmissä? Entä miten varaudumme ilmastonmuutokseen?

Hiljattain tehdyssä kaupunkistrategiassa ja uudessa yleiskaavassa on linjattu Helsingin keskustan kehityksen yleiset suuntaviivat. Ennen kuin muutosten toteutus alkaa, haluamme rakentaa kaupunkilaisten kanssa yhteisen tahtotilan siitä, miten keskustaa kehitetään yleiskaavan ja strategian tavoitteiden mukaisesti eli millaisen keskustan tarvitsemme tulevina vuosikymmeninä. Työtä kutsutaan keskustavisioksi, ja sitä rakentamaan haluamme myös sinut, joten jaa ideasi ja osallistu keskusteluun.

 

Keskustelu tällä sivulla on päättynyt. Annettuja kommentteja hyödynnetään Keskustavisiota viimeisteltäessä ja keskustan hankkeiden suunnittelussa. Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille!

Päivitetty 30.1.2019

Kommentit

Vanhan säilyttäminen - ei liikaa muutoksia Julkinen liikenne - saavutettavuus Palvelut - monipuolisuus Ostospaikat - monipuolisuus Elävöittäminen - aina auki Kulttuuri ja vapaa-aika - monipuolisuus

Kaupunki voisi tarjota perjantai-iltaisin nuorille ilmaista uintiaikaa kaikissa uimahalleissa illan päätteeksi esim. 18-21.00. Saisivat purettua ylimääräiset energiat sinne.

Hyvä ja kannatettava ajatus. Ehkä noin tuntia paria myöhemmin uimahallin mukaan, Usein tuohon aikaan tai vähän myöhemmin uimaseurojen vuorot päättyvät samoin kuin junnujen uimakoulut. Nuoriso ei ole normaalisti tuohon aikaan uimahalleissa. Voi tulla muodostua hengailupaikaksi, joka monipuolistaisi nuorten tekemistä.

-Kaikki kantakaupngin linja-autot sähköbusseiseiksi. -Kaukoliikenteen bussien päätepysäkki Pasilaan tai Ruskeasuolle -Nopeusrajoitusten alentaminen -Rakentaminen tiiviisti ja ylöspäin

Kampin terminaalin lakkauttaminen bussiliikenteen päätepysäkit siirtämällä olisi järkyttävä virhe. Miljoonilla rakennettu terminaali hylättäisiin ja uusi jouduttaisiin rakentamaan toisaalle. Ja julkisen liikenteen vetovoima kärsisi jos bussilla ei pääsisi keskustaan: tämä sotii kaikkia ympäristötavoitteita vastaan.

Helsingin tulisi kunnioittaa hienoa empire-keskustaansa, eikä yrittää tehdä siitä jonkinlaista huvipuistoa maailmanpyörineen, uima-allasvirityksineen ja ilmaratoineen. Tällaisia voidaan rakennella Jätkäsaareen ja Hernesaareen.

Toimitilojen ja asuntojen yhdistämisestä saisi ekologista kantakaupunkia, kun etätyö lisääntyy. Yhteisöllisyys mahdollistuisi myös paremmin esim. ikäihmisillä, jotka ovat aktiivisia ja harrastavat asioita, joissa tarvitaan työtilaa, eikä tarvitse lähteä toiselle puolelle kaupunkia. Asuin- ja työtilojen sijainti samassa rakennuksessa vähentää liikennettä ja luo yhteenkuuluvuutta ihmisten välillä.

Tervetuloa kaikille keskustan nähtävyyksiin! MUTTA ASUKASPYSÄKÖINTIÄ ei saa kieltää minkään tapahtuman yhteydessä. Ikääntyneiden töölöläisten on päästävä kotiinsa eikä kuten tänään LUX tapahtuman päivänä, auton lähin parkkipaikka löytyi 2 km kotiovelta.

Pitääkö jatkossakin laskea sen varaan, että meillä on riittävästi pantillisten pullojen kerääjiä, jotka dyykkaavaat pullot roskiksista vai olisiko aika pohtia jonkinlaista monipuolisempaa roskisten valikoimaa ja sijoittelua? Haluamme, että koiranomistajat putsaavat koirien jätökset, mutta roskisten määrä, tyhjennystiheys eikä sijoittelu oikein tue tätä. Lisäksi muovi on niin iso ongelma, että sille voisi löytyä myös roskiksia stadista.

Ilmastonmuutokseen varaudutaan ja toivottavasti sitä jossain määrin vielä myös torjutaan parhaiten siten että ihminen ymmärtää elämäntapansa ja osansa osana luontoa hiukan toisin kuin sitä materiaalisesti tai elämyksellisesti hyödyntävänä kuluttajana. Vetovoimaa on myös se että elinympäristö mahdollistaa merkityksellisen elämän ilman että sen tarvitsee välttämättä olla läpikotaisen kaupallisuuden vedättämää. Eli, mm. luontoympäristö olisi hyvä huomioida paremmin eikä jyrätä totaalisesti. Kaisaniemen puistossa esim. on vielä varpusia... https://vimeo.com/album/5679249/video/311062002?autoplay=1 Linnut ovat vain yksi elementti luontoympäristöä, mutta mielestäni ympäristöasiat tulevat hyvin huomioiduksi jo huomioimalla linnut. Ks. myös aloite "Kaupunkialueen lintujen elinympäristön ja pesintämahdollisuuksien kehittäminen" https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/6571 Ei vain terasseja, ei vain turisteja, ei vain koiria...

Vanhaa ei tule tuhota vaan historian tulee näkyä. Liikenteen toimivuus tulee taata: autoliikenne on monille välttämätöntä ja sen tahallinen haittaaminen liikennesuunnitelun keinoin tulee lopettaa.

Länsisataman ja Sörnäisten sataman rahti siirrettiin Vuosaareen, mistä syystä näille alueille on päästy rakentamaan (etupäässä asuntoja). Samalla kuitenkin matkustajaliikenteen ja sen ohessa autoliikenteen määrä keskustan satamiin on kasvanut. Näiden kahden kehityssuunnan välille on kehittynyt konflikti. Yksi osasyy ongelmiin on, että kantakaupungissa on tai sinne on tulossa 4 eri matkustajasatamaa (Länsisatama, Hernesaari, Eteläsatama, Katajanokka). Helsingin katu- ja liikennesuunnittelupäällikön mukaan vain Länsisatamaan olisi taloudellisesti järkevää rakentaa maanalaiden katuyhteys. Looginen johtopäätös tästä on, että satamatoimintoja pitää keskittää, eli vähentää kantakaupungin satamien määrää. Satamien määrää vähentämällä olisi mahdollista toteuttaa liikennejärjestelyitä, joilla satamien haittaa asukkaille voitaisiin vähentää samalla, kun rantoja vapautuisi rakentamiseen ja kaupunkilaisten käyttöön. Helsingin kantakaupunkiin saataisiin hieno rantareitti.