Tulossa 160 kilometriä pyöräväyliä

Helsinkiin rakennetaan pyöräliikenteen runkoväylien verkkoa. Kun väyläverkko on valmis, Helsingissä on 160 kilometriä pikapyöräväyliä, jotka yhdistävät suurimmat asuin- ja työpaikka-alueet.

Joukkoliikenteen osuutta keskustassa ja koko Helsingin liikenteessä pyritään lisäämään. Ydinkeskustaan halutaan luoda laaja yhtenäinen kävelykeskusta. Viimeisimpänä Hämeentie Hakaniemestä Kurviin on muutettu joukkoliikennekaduksi.

Helsingin kävelykeskustaa kehitetään

Helsingin keskusta on kotoisa ja turvallinen paikka, jonne on helppo saapua metrolla, junalla, raitiovaunulla, bussilla, omalla autolla tai pyörällä. Joukkoliikenteen osuutta keskustassa ja koko Helsingin liikenteessä pyritään lisäämään. 

Helpointa on liikkua keskustassa kävellen. Kaupunki haluaakin luoda yhtenäisen kävelykeskustan. Parhaillaan kävelykeskustan kehittämistä suunnitellaan. Urho Kekkosen katu ja osa Fredrikinkatua sekä Hämeentie Hakaniemstä Kurviin on muutettu joukkoliikennekaduiksi.

 

 

Baanoja pitkin on helppo pyöräillä

Baanat ovat pyöräteitä, jotka yhdistävät Helsingin keskustan ja esikaupungit. Ensimmäinen Baana valmistui vanhaan ratakuiluun Kiasman ja Ruoholahden välille. Pituutta väylällä on 1,3 kilometriä, ja sitä pitkin on kulkenut vuosittain noin 700 000 pyöräilijää.

Niin sanottu Pohjoisbaana valmistui pääradan varteen Pasilan ja Käpylän välille 2017.

Baanoja on tarkoitus rakentaa lisää eri puolille kaupunkia.

Pysäköinti Helsingin keskustassa

Parkkipaikkoja keskustasta löytyy etenkin maanalaisista parkkihalleista. Uusimpina suunnitellaan maanalaisia pysäköintilaitoksia Hakaniemen torin alle ja Katajanokalle.

Päivitetty 10.10.2022