Laajasalossa asutaan yhteisöllisesti meren ja suurten viheralueiden keskellä.

Vihreä, luonnonläheinen asuinpaikka

Jo nyt Laajasalossa asutaan kerrostaloissa, rivitaloissa ja omakotitaloissa. Kaikkialta pääsee helposti rannoille ja viheraluille. Kulkuyhteys Helsingin keskustaan on bussi­lla ja metrolla – ja tulevaisuudessa nopeasti, 15-20 minuutissa, pikaraitiotiellä.

Laajasaloon on kaavoitettu ja suunnitteilla lisää asuntoja. Uusi arkkitehtuuri antaa modernin ja laadukkaan ilmeen pääkaduille ja Yliskylään, Laajasalon keskustaan. Uusia koteja rakennetaan pääasiassa raitiovaunureitin varrelle Koirasaarentielle, Yliskylän Reposalmentielle ja Laajasalontielle.

Laajasalosta on useita eri asemakaavoja eri vaiheissaan. Itärannan kaavassa tutkitaan täydennysrakentamista Hämeenpajantiellä ja Puhuritien eteläpuolella. Se kuitenkin tarkoittaa vain vähäistä rakentamista verrattuna keskeisiin rakentamispaikkoihin saarella.

Maaseudusta vihreäksi kaupunginosaksi

Laajasalolla on vahva oma identiteetti ja pitkä historia. Saarella on sijainnut kartanoita, kaivoksia ja kaupunkilaisten huviloita. Vuonna 1946 Laajasalosta tuli osa Helsinkiä. Vilkas rakentamisen vuosikymmen oli 1970-luku, ja liikkumista helpotti 1982 rakennettu metroasema Herttoniemeen, johon Laajasalosta pääsee busseilla. Kruunuvuorenrannasta lähti öljysatama vuonna 2010, ja silloin vapautui paljon tilaa uuden asuinalueen, Kruunuvuorenrannan, rakentamiseen. Jatkossa Kruunusillat yhdistää saaren Helsingin keskustaan ja muihin kaupunginosiin.

Uutta arkkitehtuuria ratikkakortteliin

Reposalmentielle rakennettavan ratikkakorttelin arkkitehtuurikilpailun voittajaehdotus Scapes sisältää vaihtelevankorkuisia, viisikulmaisia kortteleita. Korttelikokonaisuuden uloimmat rakennukset ovat 2–3-kerroksisia ja keskemmälle aluetta tulee korkeampia kerrostaloja. Ratikkakorttelissa autojen pysäköintipaikat ja raitiovaunujen huolto- ja säilytystilat sijoittuvat pihakannen alla. Pihakansi voi olla osin kaikille avoin virkistysalue. Ratikkakorttelin rakentamisen on suunniteltu alkavan viimeistään vuonna 2023. Voittanut Scapes-ehdotus ratikkakortteleista on Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n käsialaa. Linkki uutiseen

Laajasalontiestä kaupunkikatu – lisää asuntoja ja palveluita

Laajasaloa halkova moottoritiemäinen Laajasalontie muuttuu jatkossa kaupunkikatumaiseksi asuntoineen ja palveluineen. Silti tiellä pysyy kaksi kaistaa molempiin suuntiin.

Kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu etsi vuonna 2017 ideoita Laajasalontien pohjoisosan rakentamiseen. Lue uutinen >>

 

Laajasalon asukasmäärät

  • Vuonna 2018 koko Laajasalossa asuu noin 16 000 asukasta
  • Vuoteen 2030 mennessä Laajasalon Yliskylään rakennetaan koteja noin 6000–7000 asukkaalle.
  • Noin vuoteen 2030 mennessä Laajasaloon muuttaa noin 20 000 uutta asukasta, ja siitä määrästä Kruunuvuorenrannan osuus on noin 13 000. Pitkällä aikavälillä koko saarella asuu jopa 40 000 asukasta.
Päivitetty 24.5.2018