Rakentaminen rassaa arkea

Uusien asuinalueiden rakentaminen ei suju ilman häiriöitä, mutta suunnittelulla ja ohjauksella niitä voidaan vähentää.

Hermostuneita kuskeja aamuruuhkassa. Pohjoisesta Itäväylälle tuleva liikenne takkuilee, sillä Kalasataman keskuksen rakentamisen takia autot ohjataan väliaikaiselle reitille.

Jätkäsaaressa asukkaat ilmoittavat tuttavilleen, mihin aikaan ei kannata tulla kyläilemään autolla. Alueen rakentaminen on kesken, eivätkä kaikki ajokaistat ole käytössä. Liikenne jumittuu, kun Tallinnan-lautat tulevat satamaan.

Helsingissä rakennetaan ennätyksellisen paljon, mikä vaikuttaa kaupunkilaisten elämään. Kaikkein eniten rakentaminen näkyy ja tuntuu uusille alueille ensimmäisenä muuttavien arjessa.

Ihanteellisinta olisi, jos jo ensimmäiset asukkaat muuttokuormineen voisivat asettua uuteen kotiinsa vasta sitten, kun kaikki on valmista: kun puistojen istutukset kukkivat, leikkikentän kiipeilyteline on paikoillaan ja bussit kulkevat säännöllisin välein perille asti.

Todellisuus on toinen. Rakennuttajien rahkeet eivät riitä urakoimaan kaikkia kohteita samaan aikaan eikä uusia kohteita aloiteta ennen kuin tietty osuus asunnoista on myyty. Kaavavalitukset voivat myöhästyttää joitakin hankkeita, kuten kävi Kalasatamassa.

Toimijoita on paljon ja heillä kaikilla oma aikataulunsa, mikä tarkoittaa sitä, että uusilla alueilla asutaan totutellaan asumaan aluksi työmaiden välissä.

Hyviä vinkkejä asukkailta

Ilman työmaaliikennettä uudet alueet eivät synny. Jos kaikkea louhittua kiveä ja maa-ainesta ei voida hyödyntää rakentamispaikalla, ne rahdataan pois. Tilalle kuskataan rakentamisen kalustoa koneista taloelementteihin. Siinä välissä tehdään paalutukset, mikä tietää meteliä. Haitat tuntuvat eniten rakentamisen alussa, loppua kohden ne pienenevät.

Kaupunki valvoo alueiden rakentamista ja pyrkii helpottamaan asukkaiden elämää. Alueen rakentamisjärjestys on isoilla alueilla tarkkaan mietitty, jotta rakentamisesta aiheutuvat haitat eivät vaivaa jatkuvasti yhtä ja tiettyä osa-aluetta. Kaikkein konkreettisimmin rakentamisen valvontaa tekee kunkin rakennusalueen oma logistiikkaoperaattori, joka kiertää alueellaan päivittäin.

Hänen tehtävänsä on valvoa, että rakentamisesta tulee mahdollisimman vähän häiriöitä. Kaikista haitoista ei päästä eroon, mutta aika monien vaikutuksia voidaan pienentää.
Melua tulee, mutta esimerkiksi räjäytyksiä ei saa tehdä öisin. Rakennustyömaat pölisevät, mutta ilmaan nousevaa pölyä vähennetään kastelulla. Liikennejärjestelyt hidastavat liikkumista, mutta hyvä ohjeistus pienentää ruuhkia.

Tietoa tarvitaan paljon, ja sitä levitetään verkkosivuilla, somessa ja asukasilloissa. Helsinkiläiset voivat myös itse vaikuttaa siihen, että haitat rakentamisen keskellä olisivat siedettäviä.

– Asukkaat ovat alueensa parhaita asiantuntijoita. On erittäin hyvä, että he kertovat meille esimerkiksi työmaaliikenteen aiheuttamista häiriöistä, kertoo projektinjohtaja Eila Suojala.

Hän kuuli asukkailta esimerkiksi Kruunuvuorenrannan rakennustyömaan rikotuista suoja-aidoista, jotka päästiin korjaamaan saman tien. Koulun henkilökunta puolestaan vinkkasi fiksut ratkaisut Tahvonlahden koulun pihan järjestelyiksi, kun pihaa jouduttiin rakentamaan uusiksi kadun rakentamisen yhteydessä.

Projektipäällikkö Pekka Mukkala puolestaan kertoo, kuinka Jätkäsaaren asukkailta tuli hyvä vinkki uudeksi kävelyväyläksi.

– Lasten vanhemmat tietävät, mitä reittiä lapset koulumatkallaan oikeasti käyttävät. Vaihdoimme lapsille mieleisimmän reitin käyttöön ja rajasimme se turvallisuuden vuoksi aidoilla.

Kalasatamassa vanhemmat esittivät toiveen väliaikaisesta lasten leikkikentästä, jonka rakennusliike sittemmin toteutti.

Liikenteessä poikkeusjärjestelyjä

Mittava rakentaminen rassaa muitakin kuin alueen asukkaita, mistä tuore esimerkki on Kalasataman keskuksen poikkeukselliset liikennejärjestelyt. Projektinjohtaja Hannu Asikainen kertoo, että poikkeusjärjestelyä varten tehtiin oma karttansa, josta toivotaan autoilijoille apua.

Ruuhkilta ei ole kuitenkaan vältytty etenkään Lahden suunnasta tultaessa, mutta niiden toivotaan helpottavan, kun ihmiset tottuvat uuteen reittiin ja alennettuun liikennenopeuteen.

Aiempien rakennushankkeiden aikana on huomattu, että säännöllisesti samaa reittiä ajavat työmatkaajat oppivat uudet järjestelyt pian. Sen sijaan satunnaisilla liikkujilla aikaa kuluu kauemmin.
– Olemme varautuneet siihen, että jos on tarpeen, pieniä liikennejärjestelyn muutoksia on mahdollista tehdä nopeasti. Isot järjestelyt sen sijaan on päätetty jo alueen suunnitteluvaiheessa, Asikainen huomauttaa.

Ainakin osaa ohi ajavista voi lohduttaa tieto, että parin vuoden kuluttua kauppareissun voi tehdä matkan varrella ja hoitaa asiat upouudessa liikekeskuksessa.

Teksti: Kirsi Riipinen

Päivitetty 3.4.2017

Miten rakentamisen haittoihin puututaan?
 

Onnettomuusriskit 

  • Talonrakennustyömaat aidataan.
  • Rakentajien on tehtävä suunnitelma siitä, miten he purkavat, lastaavat ja varastoivat tavaroita.
  • Pysäköinnin valvominen ja virheellisestä pysäköinnistä sakottaminen.
  • Valaistuksen lisääminen.
  • Alennetut liikennenopeudet.

Epäsiisteys

  • Valvonta ja huomautukset.
  • Säännöt siitä, että rakentajat säilyttävät lastinsa aitaustensa sisäpuolella. 

Pöly

  • Alueiden kastelu.

Liikenteen hankaloituminen

  • Liikennesuunnitelmat poikkeustilanteita varten.
  • Poikkeusjärjestelyistä tiedottaminen.
  • Opastukset paikan päällä poikkeustilanteiden alussa.

Melu

  • Räjäytysten ja kovaäänisten työvaiheiden rajaaminen päiväsaikaan. Yöaika, klo 22–07, rauhoitetaan meteliä aiheuttavia töitä.

Keskeneräisyyden tuntu

  • Rakennustyömaiden rajaus näköesteillä tai umpiaidoilla.
  • Kalasatamassa ympäristötaidehankkeet.
  • Alueiden viimeistely niin pian kuin mahdollista.

Mistä tietoa