Massiivinen metroradan siirto alkaa Kalasatamassa

Kalasatama
11. heinäkuuta 2012

Metroradan uusiminen on yksi vaativimmista teknisistä vaiheista Kalasataman keskuksen rakentamisessa.

Uuden metrosillan siirto-operaation varsinaiset työt aloitetaan 14. heinäkuuta. Viikonlopun aikana puretaan metroliikenteen vaatimat kaapelit ja turvalaitteet sekä vanhat raiteet. Sen jälkeen louhitaan radan kohdalta kalliota noin kolmen metrin syvyydeltä ja rakennetaan sillan väliaikaiset tuet.  Tiistaina 17.7. iltapäivällä tapahtuu varsinainen siirto, jolloin uusi silta työnnetään kahdeksan tunkin avulla siirtoratoja pitkin paikoilleen. Tämän jälkeen sillan päälle nostetaan sepeli ja asennetaan uudet kiskot. Loppuviikolla kytketään tarvittavat kaapelit ja turvalaitteet sekä testataan, että kaikki varmasti toimii.

Siirtotyö katkaisee metroliikenteen 9 päiväksi 14.-22.7. Kulosaaren ja Ruoholahden välillä. Lisätietoja korvaavista liikennejärjestelyistä löytyy HSL:n sivuilta.
Kaikki työvaiheet on suunniteltu lähes minuutin tarkkuudella. Vastaavia siltasiirtoja on tehty Suomessa aikaisemminkin, mutta ei koskaan näin massiivista. Lisäksi siirtomatka, 17 metriä, on poikkeuksellisen pitkä. Kalasataman silta on 130 metriä pitkä ja painaa ilman raiteita ja sepeliä noin 2600 tonnia.

Yleisöllä on mahdollisuus seurata työn etenemistä web-kameran välityksellä osoitteesta www.kalasatamankeskus.fi/rakentaminen.

Metroradan uusimisen työvaiheista on tehty havainnollinen animaatio, joka on nähtävissä osoitteessa http://www.youtube.com/user/KalasatamanKeskus/videos

Uuden metroradan alle rakennetaan pysäköinti- ja liiketilaa. Kun Kalasataman keskus on valmis, kulkevat sekä metro että Itäväylä keskuksen kohdalla viherkannen alla. Kansi palvelee rakennettavien tornitalojen piha-alueena.