Paloheinäntunneli ja uusi runkolinja 560 vihittiin

Honkasuo
07. elokuuta 2015
Kuva: Liisa Joensuu

Joukkoliikennettä palveleva Paloheinäntunneli ja sitä käyttävä uusi poikittainen runkolinja 560 sanoivat toisilleen ”tahdon” yhteisissä vihkiäisissä Paloheinässä elokuun seitsemäntenä päivänä. 

Vihkiäisvieraat pääsivät ensimmäisten joukossa ajamaan läpi vasta valmistuneen tunnelin, joka johtaa Paloheinästä Kuninkaantammeen ja edelleen Myyrmäkeen. Runkolinja 560 tarjoaa uuden, tehokkaan poikittaisyhteyden Vuosaaren ja Myyrmäen välille, ja sitä suunnitellaan jatkettavaksi lännessä vielä Espooseen. Uusi bussilinja tarjoaa sujuvat vaihtoyhteydet niin metroon kuin Kehäradan juniin, sillä sen reitti kulkee neljän metroaseman ja kahden rautatieaseman kautta. 

Runkolinjabussien vuoroväli on lähes metromaisen tiheä, ja uudella linjalla liikennöintiä nopeuttaa Keskuspuiston alle rakennettu 1,2 kilometriä pitkä Paloheinäntunneli. Tunneli nopeuttaa matka-aikaa jopa 20 minuuttia. Paloheinässä linjaa varten rakennettiin myös joukkoliikennekatu. Runkolinja 560 alkaa liikennöidä maanantaina 10. elokuuta syysaikataulujen astuessa voimaan. 

Joukkoliikennetunneli ja Kuusmiehentien kadunrakennusurakka valmistuivat aikataulussa ja alittivat rakentamiselle varatun budjetin yhteensä lähes 12 miljoonalla eurolla. Tunnelin rakentaminen alitti budjetin kuudella ja puolella miljoonalla ja katu-urakka viidellä miljoonalla eurolla. 

Paloheinäntunnelin rakentamisessa suurin säästö saatiin aikaan suunnitelmaa yksinkertaistamalla. Alun perin kaksiputkiseksi suunniteltu tunneli muutettiin yksiputkiseksi. Kuusmiehentiellä perusparannettiin vanha katu, ja sen pohjoispuolelle rakennettiin joukkoliikennekatu bussiliikenteelle. Kuusmiehentien parantamisessa kustannuksia säästi alkuperäistä suunnitelmaa kevyempi rakentamistapa.