Muotoilukasvatuksen paikka peruskoulussa

Arabianranta
14. lokakuuta 2015

Se lisää koululaisten ongelmanratkaisukykyä. Se kehittää luovuutta. Se vaikuttaa koulutilaan, opetukseen ja kouluaineisiin. Se on muotoilukasvatus.

”Muotoilukasvatus ei tarkoita, että koululaiset opettelevat pelkästään tekemään esinesuunnittelua”, sanoo muotoilija Mari Savio Suomen Muotoilukasvatusseurasta. Muotoilukasvatus ei jää taideaineisiin, vaan menee kaikille tunneille.

On liikuntatunti. Oppilaat kiipeävät, kiemurtelevat ja pomppivat. He yhdistävät parkouria muistuttavaa vapaata liikkumista ja pituushyppyä. Luokka luo uutta peliä koko koulun käyttöön liikuntapäiväksi.

Toinen luokka muotoilee koulun liikuntapäivää. Koululaiset suunnittelevat ohjelman ja luovat päivälle tunnuksen. Liikuntapäivä poikii tarpeen muokata koulun pihaa: hiekkakenttä ei innosta liikkumaan välitunnilla. Mitä kentälle voisi tehdä?

Liikuntatunti, liikuntapäivä ja hiekkakentän muutos ovat kurkistus tulevaan koulumaailmaan. Muotoilu palvelee kouluja monipuolisena kehittämisen ja ongelmanratkaisun apuvälineenä.

Helsinki, Unescon muotoilupääkaupunki, pyrkii saamaan muotoilukasvatukselle jalansijaa peruskouluissaan. Kaikki helsinkiläiset koulut ovat saaneet Suomen Muotoilukasvatusseuran julkaisun, Muotoilukasvatusta peruskouluun, Mutku.

Helsinki Design Week 2015 vei muotoilijoita kouluihin edistämään 3.-6.luokkalaisten muotoilukasvatusta, ja viikon aikana Designmuseo tarjosi kouluille maksutonta ohjelmaa. HDW kosketti yhteensä satoja helsinkiläiskoululaisia ja kymmeniä peruskouluja.

Muotoilukasvatus Arabian peruskoulussa

Arabian peruskoulussa muotoilukasvatus on monessa mukaan. Koulussa pyörii 3.–6. luokkalaisille tarkoitettu iltapäiväkerho, Muotoilun Skidiakatemia. Syksyllä 2015 luokka 3 D ideoi sairaalatekstiilejä Uuteen Lastensairaalaan Habitare-messuilla.

Arabian peruskoulu on Designmuseon kummikoulu: 5. ja 7. luokkalaiset osallistuvat näyttelyyn Lapsen vuosisata (9.10.2015–13.3.2016). Oppilaat tekevät Designmuseon kanssa historiaan, kuvataiteeseen ja äidinkieleen liittyvän projektin.

Lisäksi Arabian peruskoulun opettajat osallistuvat Suomen Muotoilukasvatusseuran muotoilijoiden vetämiin työpajamaisiin koulutuksiin voidakseen hyödyntää muotoilua omassa opetuksessaan.

”Muotoiluoppimisen työvälineiden käytöstä on hyötyä oppilaille tulevaisuudessa riippumatta, mille alalle he työelämässä suuntautuvat”, Arabian peruskoulun rehtori Mari Suokas-Laaksonen sanoo.

Muotoilukasvatus tulee Arabian peruskoulussa opetussuunnitelmaan. "Muotoiluoppimisen työtavat ovat väline toteuttaa uuden opetussuunnitelman tavoitteita. Koulun opetussuunnitelmatyö on kesken, emmekä vielä tarkasti tiedä, mitä kaikkea muotoilupainotus tuo mukanaan”, rehtori sanoo syksyllä 2015.

Kuva: Kuvataiteen opettaja Anna Tamminen ohjaa Arabian peruskoulun 7. luokkalaisia, jotka valmistelevat teoksia Designmuseon näyttelyyn Lapsen vuosisata (9.10.2015–13.3.2016).

Tietoa muotoilukasvatuksesta

Suomen Muotoilukasvatusseura

Finnish Industrial Design Archives (FIDA), teollisen muotoilun arkisto, josta koulu tai opettaja voi ladata opetusmateriaalia.

(Teksti: Tiina Torppa, kuva: Susa Junnola)