Lisää parkkipaikkoja kasvavaan Jätkäsaareen

Jätkäsaari
31. lokakuuta 2016
Saukonlaituriin tulee toinen Jätkäsaareen rakennettavista maanpäällisistä pysäköintitaloista. Kuva: Antti Pulkkinen.

Tulee uusia asukkaita, pyörii rakentajia, liikkuu matkustajia. Entä parkkipaikat Jätkäsaaressa?

Autopaikkojen rakentaminen, määrä ja sijainti Jätkäsaaressa – siihen kaikkeen vaikuttavat alueen asemakaavat, rakentamisen aikataulut ja ennen kaikkea ihmisten tarpeet. 

”Kaupunkia tehdään koko ajan moniin eri tarpeisiin. Kuten muuallakin Helsingissä, Jätkäsaaressa tehdään paikkoja kaikille ihmisten käyttämille kulkuvälineille, niin polkupyörille kuin autoillekin”, Länsisataman projektinjohtaja Outi Säntti sanoo.

Helsingin kaupunki arvioi jokaisen uuden alueen parkkipaikkatarpeita jo kaavoitusvaiheissa. Jätkäsaareen on kaavoitettu noin yksi parkkipaikka 125:ttä kerrosneliömetriä kohden tai 0,6 autoa yhtä asuntoa kohden.

”Täysin yksiselitteistä vastausta parkkipaikkojen tulevasta määrästä Jätkäsaaressa ei ole. Määrä riippuu paikasta ja asuntotyypistä, esimerkiksi opiskelija-asuntojen parkkipaikkojen määrä on alempi”, Säntti sanoo.

Käytännössä kaupunki velvoittaa rakennuttajan tekemään tietyn määrän parkkipaikkoja asukkaille määrätyssä ajassa ja tiettyihin paikkoihin.

Uutta parkkitilaa maan alla ja päällä

Parkkipaikkoja rakennetaan lisää sitä mukaa, kun Jätkäsaari kasvaa.

”Kadunvarsille tulee lisää lyhytaikaista pysäköintiä, kunhan uudet kadut valmistuvat”, Säntti sanoo.

Kadunvarsipaikat ovat vähintään 30 minuutin, korkeintaan kahden tunnin asiointi- ja vieraspaikkoja P-merkillä. Vähitellen kaikki kadunvarsipaikat tulevat maksullisiksi. 

 Antti Pulkkinen.

Tähän mennessä valmistuneiden kiinteistöjen autopaikat sijoittuvat pääosin korttelien alla oleville pysäköintikansille. Maanalainen Rokkiparkki valmistuu loppuvuonna 2016. Myöhemmin tulee pari uutta parkkitaloa, Atlantinkaari ja Saukonlaituri.

Yhden autopaikan rakentaminen Kalliotilaan, kuten Rokkiparkkiin, maksaa 46 000 euroa ja parkkitaloon 30 000–34 000. Maanpäälliselle tontille rakennetun autopaikan kustannukset ovat 5000–10 000 euroa.

Rokkiparkkia sekä myöhemmin rakennettavia parkkitaloja Saukonlaituri ja Atlantinkaari pyörittää Jätkäsaaren Pysäköinti Oy. Se on Helsingin kaupungin yhtiö, jonka tehtävänä ei ole tuottaa voittoa.

Rakennuttaja ja taloyhtiö kuitenkin päättävät parkkipaikkojen lopulliset hinnat asukkaille ja kuinka ne jyvittävät hinnat asuntokohtaisesti.   

900 parkkipaikkaa Rokkiparkkiin

Jätkäsaaren Pysäköinti Oy:n Rokkiparkki tulee näillä näkymin käyttöön marras–joulukuussa 2016. Asemakaavassa määriteltyjen kiinteistöjen velvoite on hankkia asukkailleen autopaikat Rokkiparkista. Sinne tulee yhteensä 900 paikkaa. Parkkihalliin johtaa kaikkiaan 10 hissi- ja porraskuilua, joita käyttää noin 30 taloyhtiötä.

”Ihmiset kävelevät kotoaan itseään lähimmälle sisäänkäynnille, laskeutuvat alas parkkihalliin ja ajavat ulos Välimerenkadulta”, Jätkäsaaren Pysäköinnin toimitusjohtaja Antti Koljonen sanoo.

 Antti Pulkkinen.

Kaikki ulos- ja sisäänajo Rokkiparkkiin kulkee Välimerenkadulta, ja samasta paikasta on lisäksi sisäänajo Airut-korttelin parkkiin, kyseisen korttelin asukkaiden pysäköintilaitokseen.

Rokkiparkkiin saapuva autoilija valitsee vapaan autopaikan, autokohtaisesti nimettyjä asukaspaikkoja ei ole.

Rokkiparkkiin tulee autopaikkojen lisäksi kiinteistöjen väestönsuojia ja Helsingin kaupungin Staran varikko.

Palmian parkit raksaväelle

Helsingin kaupungin omistama Palmia on perustanut ja perustaa rakennustyömaille maksullisia parkkipaikkoja sitä mukaa, kun eri puolille Jätkäsaarta rakennetaan.

Rakennusväen parkkipaikkojen tarve elää jatkuvasti.

Jätkäsaaressa työskentelee päivittäin noin 1000–2000 rakennusalan ammattilaista. Projektipäällikkö Pekka Mukkala Helsingin rakennusvirastosta arvioi, että rakentajista noin puolella on autot.

”Monet työntekijät viipyvät työmaalla vain oman työvaiheensa ajan. Ensin saapuvat maarakentajat, sen jälkeen perustusten tekijät, sitten elementtirakentajat ja seuraavaksi sisätilojen rakentajat”, Mukkala sanoo.

Ja yksi ammattilainen saattaa työskennellä samana päivänä vain jonkin aikaa työmaalla ja siirtyä vaikka Kalasatamaan tai Kruunuvuorenrantaan. Lisäksi ammattilaisen mukana kulkevat usein omat työkalut ja tarvikkeet – autossa.

Kaikille rakennustyömiesten autoille kaupunki ei kuitenkaan pysty järjestämään parkkipaikkoja. Tila Jätkäsaaressa vähenee koko ajan sitä mukaa, kun alue valmistuu.

Katso tästä kartta Jätkäsaaren pysäköinnistä. 

Kaksi pysäköintitaloa vuonna 2019 

Jätkäsaareen rakennettavien kahden pysäköintitalon suunnitelmat lupaavat kiinnostavaa kaupunkikuvaa.

”Helsingin kantakaupunkiin ei ole moneen vuoteen rakennettu maanpäällisiä parkkitaloja. Kun rakennetaan pysäköintitaloja keskelle kaupunkitilaa, niiden pitää istua alueen kaupunkikuvaan”, Länsisataman projektinjohtaja Outi Säntti sanoo.

Jätkäsaaren Pysäköinti Oy rakennuttaa kaksi pysäköintitaloa, Saukonlaiturin ja Atlantinkaaren, joiden on määrä valmistua vuosina 2018–2020.

Parkkitalot näkyvät monille asukkaille ja rakennuksen pitää näyttää hyvältä niin kotien ikkunoista kuin katukuvassakin.

Parkkitalot suunnittelevat arkkitehdit Samuli Woolston Arkkitehtitoimisto ALAsta ja

Vesa Humalisto Serum arkkitehdeista. Nyt on menossa hankesuunnittelu,  jolloin eri suunnitelmien eri vaihtoehtoja verrataan.

Se on kuitenkin jo nyt varmaa, että uusiin pysäköintitaloihin tulee sähköautojen latauspaikkoja. Sekin on selvää, ettei Atlantinkaaren ja Saukonlaiturin pysäköintitaloissa ole nimettyjä paikkoja, vaan Rokkiparkin tapaan asukas jättää autonsa vapaalle paikalle.

Atlantinkaaren pysäköintitaloon 355 asukaspaikkaa

Atlantinkaaren pysäköintitaloon tulee noin 355 pysäköintipaikkaa korttelin 20830 asukkaille. Lisäksi tulee joitakin parkkipaikkoja liiketilojen asiakkaille, sillä pysäköintitalorakennuksen ensimmäiseen kerrokseen on hankesuunnitelman mukaan tulossa liiketila.

Muutoin pysäköintitalon suunnitelmat vielä elävät.

”Teemme useita suunnitelmia ja niitäkin säädetään ajan mittaan”, arkkitehti Vesa Humalisto sanoo.

Asemakaavassa rakennuksen katoksi on määritelty viherkatto. ”Katto näkyy lähellä olevien kerrostalojen ikkunoihin. On eri asia nähdä viherkatto kuin bitumikatto tai vastaava”, Humalisto sanoo.

Saukonlaiturin pysäköintitaloon 473 asukaspaikkaa

Saukonlaiturin pysäköintitalo rakennetaan alueen pohjoisosaan ja sinne tulee 473 paikkaa. Autoilijalle pysäköintitalossa kulkemisen pitää olla miellyttävää ja samalla selvää, ymmärrettävää.

”Parkkitalot ovat usein massiivisia betonirakennelmia, mutta betonia voi pehmentää eri keinoin sisällä ja ulkona”, arkkitehti Samuli Woolston sanoo.

Keinoja voivat olla puurakentaminen, kasvi-istutukset ja värit. Woolston kertoo, että pysäköintitalon etelänurkkaan on tulossa vehreä pieni aukio. Piilotetun maanalaisen pysäköinnin vaihtoehtona pysäköintitalon on tarkoitus tuoda kaikille alueen asukkaille lisäarvoa, hieman vihreyttä.

Totta & tarua pysäköinnistä Jätkäsaaressa

Jätkäsaaressa autotonkin maksaa pysäköintipaikasta asunnon hinnassa.

Tarua ja totta! On mahdollista, että autoton joutuu maksamaan parkkipaikasta asuinkustannuksissaan. Asuntoja myyvä rakennuttaja ja asunto-osakeyhtiö päättävät maksuista.

Helsingin kaupunki ei voi vaikuttaa asiaan, vaan kaupungin rooli on kaavoittaa ja määrätä rakennuttajat tekemään parkkipaikat.

Parkkipaikan hinta on tosi korkea.

Tarua ja totta! Jätkäsaaressa parkkipaikkojen vuokravastikkeet ovat noin 40–250 euroa kuukaudessa. Halvin sisältää pelkän siivouksen ja korkeassa hinnassa yleensä lyhennetään yhtiölainaa.

Parkkipaikan hinta ja maksutapa vaihtelevat kiinteistöittäin: rakennuttajat ja asunto-osakeyhtiöt päättävät, kuinka rakennuskustannukset jaetaan asukkaiden kesken.

Uudet asukkaat saavat parkkipaikat vasta myöhemmin, koska parkkipaikkojen rakentaminen myöhästyy.

Tarua! Kaupunki velvoittaa rakennuttajat tekemään parkkipaikat ajoissa. Jotkut taloyhtiöt ovat voineet käyttää väliaikaisia paikkoja esimerkiksi ennen Rokkiparkin valmistumista.

Jätkäsaaressa ei ole aluepysäköintiä kuten muualla kantakaupungissa.

Totta! Jätkäsaaressa ei ole eikä sinne tule aluepysäköintiä. Kadunvarsipaikat on tarkoitettu noin 0,5­­–2 tunnin pysäköintiin ja kaikista niistä tulee vähitellen maksullisia. Kadunvarsipaikkoja on nyt Saukonpaadessa, Välimerenkadulla sekä Tyynenmerenkadulla ja sen poikkikaduilla: Rionkatu, Juutinraumankatu, Suezinkatu ja Kap Hornin katu.

Jätkäsaaressa ei ole vieraspaikkoja.

Tarua! Kiinteistöjen vieraspaikat järjestää yleensä taloyhtiö, ei kaupunki. Kaupunki järjestää lyhytaikaisia pysäköintipaikkoja, korkeintaan pari tuntia.

Länsisataman matkustajat vievät autopaikkoja.

Tarua! Länsisatamassa on omat parkkipaikat ja vastedes satama rakentaa parkkitalon matkustajilleen. Niin nykyiset kuin tulevatkin sataman parkkipaikat ovat maksullisia.

Kaupunki ei sakota Jätkäsaaressa väärinpysäköityjä autoja

Tarua! Helsingin pysäköinninvalvojat kiertävät Jätkäsaaressa siinä missä muuallakin. Lisäksi Palmia valvoo pysäköintiä omilla paikoitusalueillaan.

Kaupunki lupasi tehdä Jätkäsaaresta autottoman.

Tarua! Täydellistä autottomuutta ei ollut luvassa edes 10 vuotta sitten, kun nyt toteutettava Jätkäsaaren osayleiskaava vuonna 2006 valmistui.

Jätkäsaaresta tosin tulee kaupunginosa, jossa asukas voi pärjätä ilman omaa autoa, on kolme raitiovaunulinjaa, metro, pyörä- ja kävelytiet, baanakin lähellä.

Lisäksi Rööri vähentää liikennettä, kun jäteautojen ei tarvitse ajella jokaisen taloyhtiön luo. Muutenkin autoliikenne jää paljolti kokoojakaduille, koska valtaosa muista kaduista on päättyviä poikkikatuja. 

Parkkipaikkainvestointi menee hukkaan, kun ihmiset pian kulkevat vain robottiautoilla.

Tarua ja totta! Parkkitalot omistavat kiinteistöt voivat myöhemmin halutessaan hakea parkkitalojen käyttötarkoituksen muutosta, käyttää tilan ja tontin toisella lailla.

Teksti: Tiina Torppa