Yleensä alle vartissa autolla paikasta toiseen

Jätkäsaari
27. maaliskuuta 2017
Kuva: Antti Pulkkinen

Helsingin kaupunki teetti tutkimuksen, joka mittasi vuoden ajan autojen ajoaikoja paikasta toiseen Jätkäsaaressa ja sen lähellä. Mittauksessa selvisi, että välillä on lyhyitä ruuhka-aikoja, mutta valtaosa ajoreiteistä alueella taittuu pitkin päivää jopa alle varttitunnissa.

Ajoaikatutkimus Jätkäsaaren liikenteestä selvitti, kuinka kauan autoilla kestää ajaa paikasta toiseen. Seuranta pyöri ympärivuorokautisesti ja kesti vuoden, kesäkuusta 2015 toukokuuhun 2016. Pitkä seuranta toi Helsingin kaupungille kattavaa ja luotettavaa tietoa autolla liikkuvien ajo-ajoista.  

”Suurin osa automatkojen kestosta oli todella kohtuullisia. Esimerkiksi reitillä Rionkadulta Ruoholahden sillalle suurin osa ajoajoista jää alle 15 minuuttiin jopa iltaruuhkassakin. Satunnaisesti katuverkossa voi kuitenkin olla jokin liikennehäiriö, jolloin sama reitti vie huomattavasti pidempään”, liikenneinsinööri Anna Nervola Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta sanoo.

Hiljaisen liikenteen aikana monet ajoreitit vievät vain joitakin minuutteja. Valtaosa vuorokaudesta on hiljaisen liikenteen aikaa.

Mitatuista reiteistä kaikkein pisin ajoaika, Mechelininkatu-Rionkatu, kesti keskimäärin 5–6 minuuttia hiljaiseen aikaan. Mitattavat ajoreitit olivat pituudeltaan 700 metristä 1,6 kilometriin, ja reittien mittauspisteitä oli yhteensä kahdeksan. Mittauspisteet sijaitsivat liikennevaloristeyksissä, joista eteläisin sijoittui Länsisatamaan ja pohjoisin piste oli Mechelininkadun ja Hietaniemenkadun kulmassa.

Tietoa ruuhkahuipuista ja sataman vaikutuksesta

Ajomatkojen kestoa Rionkadulta Ruoholahden sillan alle mitattiin laivojen saapumisaikaan, ja siten saatiin selville Länsiterminaaliin vaikutus liikenteeseen. Laivanpurun aikaan autojen ajoajat jäävät alle 15 minuuttiin, ja jopa iltaruuhkassa suurin osa ajo-ajoista Rionkadulta Ruoholahden sillan alle kestää vähemmän kuin 10 minuuttia.

Laivoista purkautuva liikenne osuu osittain kaupungin muun liikenneruuhkan aikaan, mikä synnyttää joitakin ruuhkahuippuja, etenkin kello 16–17 välillä.

Toisaalta laivat saapuvat Länsisatamaan aamuisin, pääasiassa noin kello puoli kymmenen tienoilla aamupäivällä, eli vasta Helsingin aamuruuhkan jälkeen.

Satama kuitenkin vaikuttaa liikenteeseen Jätkäsaaresta poispäin seitsemänä päivänä viikossa.

"Laivojen saapuminen näkyy myös viikonloppuisin pidempinä ajoaikoina ulosajoreitillä”, Nervola sanoo.

Wlan mittasi tarkkoja ajoaikoja 

Helsingin kaupungin teettämä mittaus perustuu uudentyyppiseen teknologiaan. Mittauspiste otti ajoajat matkapuhelimien ja autojen wlan-signaaleista.

”Mittauksen tuloksia vähän vääristää, kun joillakin reiteillä havaintoihin mukaan tulevat pyöräilijät, kävelijät ja  joukkoliikennematkustajat. Vuoden kestävän mittauksen otos oli silti useimmilla reiteillä riittävä, jotta liikenteen ruuhkahuiput erottuivat”, Nervola sanoo.

Samalla pilotoitiin uutta mittausmenetelmää. Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston tilaaman mittauksen teki Innorange Oy.

Länsimetron tulo vähentää bussimääriä

Länsimetron ansiosta Espoon bussien määrä vähenee Kampin ja Ruoholahden kohdalla. Muutos voi heijastua jonkin verran Jätkäsaaren ja Ruoholahden liikenneruuhkiin, mutta metron tulo ei toki ratkaise alueen ruuhkia.

Nervola kertoo, että jo nyt on tehty Länsisataman laivanpurkutilanteisiin erityiset liikennevalo-ohjelmat ja kun bussiliikenne Espooseen vähenee, valo-ohjausta voi vielä säätää Porkkalankadulla.

Lähiaikoina Jätkäsaaren liikenteeseen voi heijastua Mechelininkadulla jo alkanut korjaustyö, mikäli kadulla jossain vaiheessa on vähemmän kaistoja käytössä. 

Uusia ajokaistoja tulossa

Keskeisille kaduille Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa on tulossa lisää pyöräteitä, kaistajärjestelyjä ja liikennevalomuutoksia. Jatkossa Länsisatamankadulla, Kellosaarenkadulta pohjoiseen, ja Salmisaarenkadulla on nykyisen yhden kaistan sijaan kaksi autokaistaa.

”Lisäkaista vaikuttaa Jätkäsaaresta ulospäin purkautuvaan liikenteeseen”, liikenneinsinööri Sanna Ranki Helsingin kaupungilta sanoo.

Autokaistojen lisäämisen ohella selkeytetään jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyjä. Salmisaarenkadulla erotetaan jalankulku- ja pyörätie selvästi toisistaan. Länsisatamankadulla pyörätie kulkee vastedes molemmin puolin katua, osan matkaa ajoradan tasolla, eli alempana kuin jalkakäytävä, ja osan matkaa maaliviiva erottaa pyöräkaistan jalkakäytävästä. Länsisatamankadun muutostyöt alkavat tänä vuonna ja työt tehdään pääosin vuonna 2018.

Lisää kävelypaikkoja ja raitiolinjoja

Jatkossa Jätkäsaarta palvelee monta raitiovaunureittiä. Jo kuluvan vuoden syksyllä  raitiovaunu 9 kulkee Välimerenkatua, 8 tulee Crusellinsillan yli Länsisatamankatua pitkin Saukonlaituriin ja raitiovaunut 7 ja 6 kulkevat Tyynenmerenkatua.

Välimerenkadun ylitse rakennetaan kuluvan vuoden loppuun mennessä kävelysilta, joka palvelee etenkin Ruoholahteen kulkevia koululaisia.

Jätkäsaaren rantojen kävelytiet valmistuvat vähitellen. Kun Hietalahdenrannasta nyt jatkaa kävellen Jätkäsaareen, rannassa kävelytie päättyy Clarion-hotellin kohdalla. Kiveystöiden valmistuttua pääsee ensi vuonna kävelemään rantaa pitkin jo L2:n ja L3: ohi, Rionkadulle asti.

Teksti: Tiina Torppa

Lisää aiheesta:

Liikenneruuhka ei häiritse
Kokeilut kehittävät liikennettä ja liikkumista