Koivusaari - merellisyyttä, metroasema ja tuleva asuinalue

Koivusaari
01. kesäkuuta 2018
Koivusaaren eteläkärjen siirtolohkare on suosittu kiipeily- ja boulderointi-paikka. Boulderointi tarkoittaa kiipeilyä ilman varmistusvälineitä.Kuvassa Susanne Tanskanen ja Johanna Wahlsten.

Metro vie seitsemässä minuutissa Rautatientorilta Koivusaareen, keskelle urbaania saaristomaisemaa. Sinne rakennetaan 2020-luvulla uusi asuinalue.

Toistaiseksi Koivusaaressa on venelaitureita, koivuja, joutomaata ja maailman ainoa merenalainen metroasema. Maan pinnalle tuovat  Suomen pisimmät, 76 metrin rullaportaat. Arkkitehtitoimisto Helin & Co Oy:n suunnitteleman Koivusaaren metroaseman teemoja ovat meri ja vesi. Metroasemalla on käytetty graniittia, lasia ja merellisiä muotoja. Asemarakennus sai muotonsa talviteloille käännetystä veneestä!

Länsimetron ensimmäiset asemat mukaan lukien Koivusaari valmistuivat syksyllä 2017. Koivusaaren uloskäynti tulee käyttöön myöhemmin ja toistaiseksi kuljetaan Lauttasaaren Sotkatielle, Koivusaaren metroaseman toiselle uloskäynnille.
Kesällä 2018 paikka on yhdistelmä merimaisemaa, koivuja ja urbaanisuutta. Länsiväylä ja rakennuskoneet jylisevät, meri kimaltelee. Länsiväylän alikulusta pääsee Katajaharjuun ja metroaseman eteläpuolelta muualle Lauttasaareen. Koivusaareen ja sen läntiseen naapuriin, pieneen Hanasaareen, vie vaatimaton tie. 

Venelaiturit pysyvät

Koivusaari on nimensä veroinen, kaikkialla kasvaa koivuja. Rantoja reunustavat venelaiturit. Helsinkiläisen Erja Lindforsin purjeveneellä on Koivusaaressa laituripaikka, siitä on hyvä lähteä merelle. ”Kesätuulella pääsee sopivasti liikkeelle ja on rauhallista nostaa purjeet”, Lindfors sanoo.

Hän toimii Koivusaaren pursiseura ry:n sihteerinä. Pursiseurat näkyvät tulevan asuinalueen nimissä ja Lindfors osoittaa ranta-aluetta: ”Tuohon tulee Satamakapteeninlaituri ja vitsailin, miksei tule sihteerinlaituria.” Venelaitureita on jatkossakin asuinalueen rannoilla. ”On tärkeää, että venepaikat pysyvät, Helsinki sijaitsee ulkosaaristossa, kaupungissa on paljon veneilijöitä ja veneseuroja”, Lindfors sanoo. Koivusaaren pursiseuran lisäksi saarelta löytyy Suomen vanhin rekisteröity pursiseura, NJK, ja sen kaikille avoin kahvila-ravintola.

Uusi merellinen asuinalue Koivusaareen

Koivusaareen rakennetaan 2020-luvulla noin 5000 asukkaan asuinalue, jossa korttelien sisälle jää suojaisia piha-alueita. Lisäksi asuinalue saa kunnolliset puistot. Maantäytöllä tonttimaa lisääntyy hieman.

Länsiväylä on tarkoitus kattaa, ja pääasiassa sen ympärille Koivusaaressa sijoittuu noin 4000 työpaikkaa. Kodeista ja työpaikoilta on korkeintaan 600 metriä metroasemalle. Jatkossa noin 7600 ihmistä asuukin alle 600 metrin päässä metroasemasta. Vuoden 2018 alusta lähtien Koivusaaren metroasemaa on käyttänyt keskimäärin 3800 ihmistä päivässä.Tulevalla Koivusaaren asuinalueella merellisyys pysyy, samoin suuri siirtokivilohkare ja saaren eteläosan ranta-alue.

Kuvateksti: Koivusaaren eteläkärjen siirtolohkare on suosittu kiipeily- ja boulderointi-paikka. Boulderointi tarkoittaa kiipeilyä ilman varmistusvälineitä. Kuvassa Susanne Tanskanen ja Johanna Wahlsten. Kuva Laura Oja

Teksi Tiina Torppa