Kalasatamassa kokeillaan tekoälyä avuksi arjen hyvinvointiin

Kalasatama
19. syyskuuta 2018

Kalasatamassa kokeillaan syksyllä tekoälyllä toimivaa chatbotia. Asiakkaat voivat saada ajasta ja paikasta riippumatta apua arjen hyvinvointiin. Auntie -niminen chatbot myös ohjaa tarpeen mukaan eteenpäin terapian tai muiden palvelujen piiriin.

Käyttäjä vastaa hyvinvointiinsa liittyviin kysymyksiin nimettömänä ja saa vastausten perusteella toimintaehdotuksia ja palautetta toiminnastaan. Kokeilun aikana Auntie testaa ja yhteiskehittää palveluaan Helsingin soten ammattilaisten ja käyttäjien kanssa.

Digitaalisiin terapiapalveluihin erikoistuneen Auntien kokeilu on osa Kalasatama Welbeing -kokeiluohjelmaa, jossa kehitetään hyvinvointia ja terveyttä tukevia digitaalisia ratkaisuja yhdessä kaupunkilaisten ja Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen sekä yrityskumppaneiden kanssa.

Helsingin soten ammattilaiset ovat olleet mukana palvelun yhteiskehittämisessä mielenkiinnolla.

— Helsingin sotella on kehitteillä erilaisia chatti- ja muita digitaalisia ratkaisuja ja siksi on hyvä nähdä erilaisia lähestymistapoja. Suunnitelmissa on, että käyttäjät pääsevät kokeilemaan Auntien palvelua Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa syys-lokakuussa, kertoo erityissuunnitteljia Sanna Hartman Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalta.

Kokeiluja tarvitaan tukemaan kaupunkilaisten tarpeisiin tarkoitettujen uusien palvelujen kehittämistä. Digitaaliset palvelut mahdollistavat Hartmanin mukaan paremman tiedon jaon ja auttavat asiantuntijoita kohdistamaan työpanostaan oikeisiin asioihin.

Auntien kokeilu on osa Kalasatama Wellbeing -kokeiluohjelmaa, jossa ohjelmaan valittuja digitaalisia ratkaisuja kehitetään yhdessä aidossa ympäristössä yhdessä käyttäjien ja yrityskumppaneiden kanssa. Kokeiluhaasteella haetaan uusia ratkaisuja asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseen digitaalisten ratkaisujen avulla.

Lisää aiheesta
Forum Virium
Kalasatama Wellbeing –kokeiluohjelma