Kivijalkayritykset tärkeässä roolissa ydinkeskustan vetovoiman kehittämisessä

Keskusta
15. maaliskuuta 2019

Mitä kuuluu kivijalkayrittäjän arkeen Helsingin ytimessä? Entä miltä näyttää kaupunkisuunnittelu kivijalasta katsoen? Muun muassa näistä asioista keskusteltiin, kun kaupunki kutsui kantakaupungin kivijalkayrittäjät koolle tiistaina 12. maaliskuuta.

Kaupungintalolla järjestettyyn tilaisuuteen osallistui noin 60 yrittäjän aktiivinen joukko. Aamupäivää emännöivät apulaispormestari Pia Pakarinen ja elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva. Heidän kanssaan yrittäjien kysymyksiin oli vastaamassa kaupungin kolme yritysluotsia, Heidi Lihr, Jukka-Pekka Tolvanen ja Suvi Tuiskunen. Aluerakentamisen näkökulmaa puolestaan valotti projektijohtaja Sirpa Kallio, kaupungin ohjeita ja lupa-asioita tekninen asiantuntija Annika Vahter ja tapahtumakaupungin näkymiä erityissuunnittelija Päivi Munther.

”Kivijalkaliikkeitä pyörittävien yrittäjien kuuleminen on tärkeä osa keskustan vetovoiman kehittämistä. Oli erittäin arvokasta, että näin laaja joukko yrittäjiä saapui paikalle”, apulaispormestari Pakarinen kiitti.

”Kuuntelimme palautetta herkällä korvalla ja jatkotapaamisia on luvassa”, elinkeinojohtaja Rinkineva jatkoi.

Yhteistyöstä voimaa markkinointiin

Yritysten verkostoitumisen ja yhteistyön tärkeydestä tilaisuudessa puhui Helsinki Design Districtin toiminnanjohtaja Anniina Dunder-Berg.

Tilaisuudessa yrittäjät kertoivat jo meneillään olevista yhteisistä markkinointiponnistuksista ja totesivat myös erilaisten tapahtumallisten yhteistempausten merkityksen tärkeäksi.

”Hienoa, että kivijalkaliikkeissä toteutetaan jo markkinointiyhteistyötä. Yritysluotseihimme kannattaa olla tässäkin asiassa yhteydessä, sillä he voivat toimia apuna esimerkiksi tapahtumiin liittyvien lupa-asioiden selvittämisessä”, vinkkasi elinkeinojohtaja Rinkineva.

Annika Vahter antoi käytännön ohjeita esimerkiksi liikkeiden edustalla olevan tilan markkinointikäytöstä. Lisäksi hän kertoi yrittäjille, että tapahtumajärjestämisen lupabyrokratiaa ja hintaa on kevennetty kaupungin yleisillä alueilla. Esimerkiksi tempausmaisen markkinointitapahtuman järjestäminen merkitsee luvan osalta vain noin 500 euron päiväkohtaista kustannusta.

Suurtapahtumien, kongressien ja vilkkaiden kansainvälisten risteilypäivien merkityksestä muistutti erityissuunnittelija Päivi Munther. ”Liikkeen aukioloaikoja ja mahdollista erityistarjontaa kannattaa miettiä myös tapahtumakalenteria silmälläpitäen, sillä tapahtumat vaikuttavat merkittävästi ostovoimaan.”

Helsinkiin saapuvien matkailijoiden tavoittamiseen antoi vinkkejä matkailuneuvonnan esimies Mari Somero Helsinki Marketingista. Somero muistutti erityisesti My Helsinki -verkkopalvelun erinomaisesta tavoittavuudesta ja maksuttomuudesta.

”Oman liikkeen tiedot voi lisätä My Helsinki -verkkopalveluun osoitteessa places.myhelsinki.fi. Myhelsinki.fi-palvelusta saa lisää tietoa yhteistyömahdollisuuksista Helsinki Marketingin kanssa”, Somero kertoi.

Muuttuva toimintaympäristö tuo uusia mahdollisuuksia, mutta samalla haasteita

Vilkkainta keskustelua heräsi liikenteeseen, kävelykeskustan kehittämiseen, pysäköintiin ja markkinointiin liittyvistä seikoista.

Kaupunki haluaa rakentaa yhteistyössä asukkaiden ja yrittäjien kanssa tahtotilaa siitä, millaisen keskustan tarvitsemme tulevina vuosikymmeninä. Esimerkiksi liikennesuunnittelulla ja katutöiden sujuvuudella on merkittäviä vaikutuksia myös kivijalkayrittäjien toimintaan.

Projektinjohtaja Sirpa Kallio kertoi, että keväällä suunnitellaan kävelykeskustan laajentamisen ja mahdollisten uusien kävelykatujen kokonaisuutta. Työhön kuuluu myös kävelykeskustan kadunvarsipysäköinnin kartoittaminen ja pysäköinnin ja huoltoliikenteen periaateratkaisujen muodostaminen.

Kaupungin tiivistyminen, tapahtumien määrän kasvaminen, digitalisaation lisääntyminen ja matkailun kasvu tuovat uudenlaisia kasvumahdollisuuksia kivijalkayrityksille. Esimerkiksi kuluttajakäyttäytymisen muutoksen mukana nousee kuitenkin myös haasteita.

”Verkkokauppojen yleistyminen haastaa kivijalkayrittäjät aivan uudella tavalla. Verkosta ei kuitenkaan saa henkilökohtaista palvelua ja kuluttajien on hyvä muistaa, etteivät liikkeet pysy pystyssä, ellei niitä käytetä”, yritysluotsi Heidi Lihr totesi.

Yritysluotsit liikkeellä myös kivijaloissa

Viime syyskuussa pestissään aloittaneet kaupungin yritysluotsit jalkautuvat eri puolille Helsinkiä, myös kivijalkoihin. Luotsit kartoittavat yritysten tarpeita ja etsivät niihin ratkaisuja. Näin kaupunki saa tarkemman kuvan yritysten arjesta ja yritykset puolestaan löytävät helpommin kaupungin toimijoista oikeat yhteistyötahot.

Yritysluotsit ovat saaneet hyvän vastaanoton. Tähän mennessä he ovat tavanneet jo noin tuhannen yrityksen kanssa ja hoitaneet yli sata saapunutta yhteydenottoa.

Keskustelut jatkuvat työpajoissa

Kaupungin edustajat ja keskustelutilaisuuteen saapuneet yrittäjät kokivat tapaamisen hyödylliseksi.

Jatkoa toivottiin ja sitä on luvassa kolmen työpajan merkeissä. Ensimmäisessä pajassa keskitytään verkostoitumiseen ja markkinointiin, toisessa keskusta-alueen kehittämiseen ja kolmannessa keskustan viihtyisyyden ja esimerkiksi kausivalaisun parantamiseen. 

Tervetuloa mukaan!

Jos liikkeesi sijaitsee kantakaupungin alueella kivijalkatilassa, ilmoittaudu mukaan työpajoihin osoitteeseen: yritysluotsit@hel.fi.

Oletko liikkeen omistaja tai edustaja? Haluatko tietonne My Helsinki -palveluun?

Rekisteröitymällä My Helsinki Places -tietokantaan voit kätevästi ylläpitää kohteesi tietoja ja lisätä valokuvia. Uusista kohteista ja muutoksista voi ilmoittaa myös rekisteröitymättä. 
My Helsinki Places -tietokanta

Lisätietoa

Helsingin yritysluotsit
Uutta Helsinkiä – keskusta 
My Helsinki