Uusi selvitys Pisara+ valmistui

Pasila
06. toukokuuta 2019

Pisararata on Helsingin keskustan alle suunniteltu kahdeksan kilometriä pitkä lenkki Pasilasta Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta jälleen Pasilaan. Tunnelissa on tarkoitus liikennöidä kaupunkijunia molempiin suuntiin ja siten vapauttaa nykyinen päärautatieaseman ja Helsingin ratapihan kapasiteetti muulle junaliikenteelle. Pisararata mahdollistaa muun junaliikenteen määrän kaksinkertaistamisen

Helsingin kaupunki on ollut mukana selvittämässä miten pari vuotta sitten hyväksytty Pisaran ratasuunnitelma mukautuu uuteen tilanteeseen, jossa uudet nopeat junayhteydet maakunnista lisäävät liikennettä Helsingin ratapihalla ja päärautatieasemalla. Lisäksi arvioitiin Pisaran vaikutuksia seudun kaupunkijunaliikenteeseen ja mitä lisätoimenpiteitä tarvitaan, jotta Pisaralle asetetut tavoitteet toteutuvat. Pisaralle on myös tutkittu vaihtoehtoisia toimenpiteitä, mutta toteutuskelpoisia vaihtoehtoja Helsingin ratapihan kapasiteetin kasvattamiselle ei ole. 

Liikenne- viestintäministeriön tiedotteesta

Lue myös kysymyksiä ja vastauksia Pisararadasta