Varikkotie on Raide-Jokerin infrarakentamisen monipuolisimmista kohteista

Esikaupungit
23. joulukuuta 2019
Pikaraitiolinja Raide-Jokeri etenee aikataulussa. Pikaraitiolinjan lohkoa Viikin ja Itäkeskuksen välillä on rakennettu reilu 6 kuukautta, jonka aikana suurimmat ponnistelut on tehty Varikkotien alueella. Se on Raide-Jokerin itäisen osuuden merkittävin rakennuskohde, jossa käytetään kaikkea infrarakentamisen osaamista stabilointitöistä aina taimenpuron kunnostamiseen asti.

Pikaraitiolinja Raide-Jokeri etenee aikataulussa. Pikaraitiolinjan lohkoa Viikin ja Itäkeskuksen välillä on rakennettu reilu 6 kuukautta, jonka aikana suurimmat ponnistelut on tehty Varikkotien alueella. Se on Raide-Jokerin itäisen osuuden merkittävin rakennuskohde, jossa käytetään kaikkea infrarakentamisen osaamista stabilointitöistä aina taimenpuron kunnostamiseen asti. 

Itäkeskuksen välittömässä läheisyydessä sijaitseva Varikkotie on kohteena yksi infrarakentamisen monipuolisimmista kohteista. Siinä yhdistyvät metro, raitiolinja, autotie ja kevyen liikenteen väylä. Lisäksi jalkojen alla muhii vetinen savimaa, ylhäällä vaanii 110 kilovoltin voimalinja ja vieressä virtaa Mustapuro.

Metrolinja on rakennettu vuosikymmeniä sitten puupaalujen varaan, ja kun vieressä kaivetaan, täristetään ja rakennetaan, niin vanhat perustukset voivat käyttäytyä odottamattomasti. Siksi niitä pyritään nyt tukemaan monien erilaisten menetelmien avulla.

Varikkotien yli kulkee kaksi siltaa. 1970-luvulla rakennettu pehmeikkösilta yhdistää metrovarikolta lähtevän koeradan länteen, kun taas varsinainen syöttöraidesilta toimii Itäkeskuksen ja metrovarikon yhdistävänä reittinä. Lähitulevaisuudessa molempien siltojen alta tulee kulkemaan Raide-Jokeri.

Mittava työmaa vaatii myös ympäristön näkökulmasta monia tukitoimia. Kontulasta alkunsa saava Mustapuro laskee työmaa-alueen halki, ja se toimii kutupaikkana monille kalalajeille, kuten taimenille ja hauille. Siksi veden samentamiseen liittyy tiukkoja säädöksiä, joita tulee noudattaa.

Varikkotien kokonaisuus:

  • Aloitettu 6/2019 – valmistuu 9/2022
  • Varikkotiellä työskentelee 50 työntekijää
  • Alueella käytetään noin 25 työkonetta Kaivinkoneita, pyöräkuormaajia, stabilointikoneita, lyöntipaalutuskoneita, porapaalutuskoneita, kuorma-autoja, nostureita.

Lisää aiheesta

Kuva: Raide-Jokeri