Helsingin älyliikennekokeilut tehdään Jätkäsaaressa

Jätkäsaari
07. toukokuuta 2020
Jalkapallojoukkue PPJ:n pelikyytikokeilu on ollut menestys. Kuva: Jussi Eskola.
Tosielämän testilaboratorio kiinnostaa yrityksiä ympäri maailmaa.

Jos sinulla on innovaatio, jolla voi ratkoa liikenneongelmia, tervetuloa Suomeen, Helsinkiin – ja Jätkäsaareen.

“Vaikea on keksiä parempaa paikkaa mistään päin maailmaa”, kehaisee Jätkäsaari Mobility Labin projektipäällikkö Juho Kostiainen.

Yksi maailmanluokan testilaboratorion valteista on Suomen edistyksellinen liikennelainsäädäntö, joka esimerkiksi sallii robottiautot. Moni kokeilijoista on innostunut Suomen kattavasta liikennedatasta, jota tarjotaan avoimesti kaikkien käyttöön. Israelilainen startup-yritys aloitti juuri Viziblezone-mobiilipalvelunsa testaamisen. Kännykkäsovellus havainnoi tienkäyttäjien liikkeitä ja tunnistaa vaaratilanteita. Autoilijoita varoitetaan lähestyvistä jalankulkijoista, jalan liikkuvia autoista.

Viime syksynä virolaisyritys Bercman Technologies pystytti Selkämerenkadulle tavallista älykkäämmän liikennemerkin. Suojatie-liikennemerkki havainnoi lähestyviä autoja ja jalankulkijoita, laski automaattisesti liikennemäärät ja varoitti liikkujia toisistaan.

”Jätkäsaari sai kunnian olla yrityksen ensimmäinen asennus”, älyliikennekokeiluja organisoivan Forum Virium Helsingin projektipäällikkö Janne Rinne kertoo.

Älyliikennekokeilijoiden tunku Jätkäsaareen on kova. Kun yrityksille on tarjottu pientä taloudellista porkkanaa asukkaiden arkea helpottavista nopeista kokeiluista, on tarjouksia tullut kymmenittäin.

“Niistä parhaita on lähdetty toteuttamaan yhdessä. Varsinkin pienet yritykset ovat pitäneet tätä ainutlaatuisena mahdollisuutena päästä kokeilemaan palvelujaan oikeassa kaupunkiympäristössä ja oikeiden kaupunkilaisten kanssa”, Janne Rinne kertoo.

Juho Kostiainen (oik.) ja Janne Rinne esittelivät 10.3.2020 Jätkäsaaren älyliikennekokeiluja liikennealan ammattilaisille Maria 01 -yrityshautomossa. Kuva: Petja Partanen

Pelikyytikokeilu helpotti arkea

Rahoitetuista Perille asti -kokeiluista suurinta innostusta on herättänyt jalkapallojoukkue PPJ:n pelikyytikokeilu. Siinä seuran 2009-11 syntyneille pelaajille järjestettiin yhteiset kyydit harjoituksiin ja vieraspeleihin ympäri kaupunkia. Yksi tavoitteista oli vähentää henkilöautoliikennettä. Kokeilussa vanhemmat saattoivat varata kyydin kännykkäsovelluksella. Kun pikkubussi haki lapset suoraan koulusta ja ajoi koko joukon treeneihin, lyötiin monta kärpästä yhdellä iskulla. Treenit siirtyivät alkuillasta iltapäivään halvemmille hallivuoroille, koululaiset saivat tekemistä iltapäiviin ja perheet lisää yhteistä aikaa arki-iltoihin.

“Eikä vanhempien tarvinnut kyyditä lapsiaan omilla autoillaan ruuhkassa peräkanaa”, Rinne kertoo.

Kokeiluja organisoineen Janne Rinteen työ on ollut Jätkäsaaressa harvinaisen helppoa. Uuden asuinalueen asukkaat ovat aktiivista joukkoa, ja innolla mukana kokeiluissa.

Viime syksynä joukko Jätkäsaaren asukkaita kantoi mukanaan HOPE -ilmanlaadun mittauskampanjan mittalaitteita. Kannettavat sensorit tallensivat kaupungilla liikkuessaan ilmanlaatutietoa. Tieto siirtyi kantajansa kännykän välityksellä Helsingin yliopiston palvelimelle Ilmatieteen laitoksen tutkijoiden hyödynnettäväksi.

“Pari viikkoa sitten meillä oli vieraana joukko saksalaistutkijoita, jotka kysyivät paljonko maksamme mittalaitteiden kantajille. Kerroin että emme mitään. Päinvastoin asukkaat halusivat paljon enemmän sensoreita kuin meillä oli antaa”, Juho Kostiainen nauraa.

Aiemmin Helsingin älyliikennekokeiluja tehtiin monella eri taholla. Nyt kokeilutoiminta on keskitetty Jätkäsaari Mobility Labiin. Toimintaa koordinoi Helsingin kaupungin elinkeino-osasto yhdessä Forum Virium Helsingin kanssa.

“Edistämme sitä, että niin isot kuin pienet koti- ja ulkomaiset yritykset pääsevät kehittämään ja testaamaan ratkaisujaan oikeassa kaupunkiympäristössä”, Juho Kostiainen kertoo.

Onnistuneet kokeilut voivat tasoittaa aloittavien yritysten tietä markkinoille. Esimerkiksi Bercmanille Helsingin älysuojatiekokemukset olivat tärkeä työnäyte. Helsingin kokeilun jälkeen laitteistoa on kehitetty eteenpäin ja älykkäitä suojatietä on myyty muihin eurooppalaiskaupunkeihin.

Älysuojatien tuottama liikennedata kiinnostaa Helsingin kaupungin liikennesuunnittelijoita. Älykkään liikennemerkin automaattisesti keräämä tieto ajoneuvojen määristä ja nopeuksista on ammattilaisille arvokasta.

HOPE-hankkeessa käytettävän kannettavan ilmanlaadunmittauslaitteen voi kiinnittää vaikka reppuun. Kuva: HOPE-hanke.

Kaikki hyötyvät

Onnistuneista kokeiluista hyötyvät niin yritykset, kaupunki kuin paikalliset asukkaat. Esimerkiksi PPJ:n pelikyydit osoittautuivat menestykseksi: 90 prosenttia jalkapallojunioreista käytti kyytiä enemmän kuin yhden kerran, ja kokeilusta onkin tulossa pysyvä toimintamalli seuralle. Nyt Jätkäsaaren treenikyytikokemuksista ovat kiinnostuneet myös muut urheiluseurat ja moni suomalaiskaupunki. Janne Rinne kertoo, että Forum Virium tekee parhaillaan opasta muille asiasta kiinnostuneille.

Jätkäsaari on valikoitunut kaupungin liikennelaboratorioksi erityisesti siksi, että alueella todella riittää ratkottavia liikennehaasteita. Vain osa vuosien varrella tehdyistä kokeiluista on näkynyt kaupunkilaisille. Moni kokeiluista tehdään liikennealan ammattilaisten kesken, esimerkiksi satamaliikenteen pullonkaulojen purkamiseksi. Helsingin satama on tätä nykyä maailman vilkkain matkustajasatama, ja sataman suurimmat liikennevirrat kulkevat Jätkäsaaren Länsiterminaalin läpi.

“Liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantaminen, ilmanlaadun kohentaminen ja päästöjen leikkaaminen”, listaa Juho Kostiainen ammattilaiskokeilujen tavoitteita.

Niiden ansiosta esimerkiksi tiedot Länsisatamaan saapuvien laivojen automääristä siirtyvät nyt automaattisesti Helsingin liikenteenohjauskeskukseen, ja navigointiohjelmistot voivat hyödyntää kaupungin tarjoamia reaaliaikaisia ruuhkaennusteita Jätkäsaaren alueelta.

Jätkäsaari Mobility Labin uusimpia kokeilijoita ovat ranskalaisyhtiö Vianova, joka tutkii Helsingin katukuvaan rantautuneiden sähköpotkulautojen käyttöä, sekä suomalaisyritys Nodeon. Se selvittää rekisterikilpien tunnistustekniikalla paljonko päästöjä syntyy laivamatkustajien kuljettamisesta kumipyörin satamaan. Laskenta perustuu Traficomin ajoneuvotietojen hyödyntämiseen anonyymillä tavalla. Aalto-yliopiston tuoreesta älyliikennevalojen tutkimushankkeesta toivotaan apua satamaruuhkiin.

Mobility Labin älyliikennekokeilut täydentävät isoja liikenneinvestointeja, jotka maksavat miljoonia, ja kestävät vuosia.

“Yritämme parantaa nykytilannetta digitaalisilla ratkaisuilla, joita voi tehdä helposti ja nopeasti”, kertoo Janne Rinne.

“Ja yrityksille siitä voi syntyä bisnestä, jota voi myydä ympäri maailmaa”, Juho Kostiainen lisää.

Jätkäsaari Mobility Lab

Alueen asukkaille: https://jätkäkokeilee.fi/
Liikennealan ammattilaisille: https://mobilitylab.hel.fi/

Teksti: Petja Partanen
Artikkeli on julkaistu alunperin Jätkäsaari-Ruoholahti -lehden toukokuun numerossa.