Ilmalan raitiotien rakentaminen alkaa

Uutta Helsinkiä
22. heinäkuuta 2020
Raitiolinja 9:n reitti jatkuu kahden vuoden päästä lähelle Ilmalan asemaa tulevalle Ilmalantorille. Ilmalan raitiotien rakentaminen alkaa valmistelevilla töillä 20. heinäkuuta alkavalla viikolla. Katutyö vaikuttaa kulkemiseen Pasilankadulla, Radiokadulla ja Ilmalassa kahden vuoden ajan. Ilmalan raitiotie on vähäpäästöinen työmaa, jolla käytetään vain uusiutuvaa dieseliä ja sähköä, millä vähennetään merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.

Raitiolinja 9:n reitti jatkuu kahden vuoden päästä lähelle Ilmalan asemaa tulevalle Ilmalantorille. Ilmalan raitiotien rakentaminen alkaa valmistelevilla töillä 20. heinäkuuta alkavalla viikolla. Katutyö vaikuttaa kulkemiseen Pasilankadulla, Radiokadulla ja Ilmalassa kahden vuoden ajan. Ilmalan raitiotie on vähäpäästöinen työmaa, jolla käytetään vain uusiutuvaa dieseliä ja sähköä, millä vähennetään merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.

Ilmalan ratikan työmaa vaikuttaa kulkemiseen Radiokadulla ja Pasilankadulla parin vuoden ajan. Kuva: Helsingin kaupunki

Katutyö alkaa Pasilankadulla ja Radiokadulla muuttaen liikennejärjestelyjä 20. heinäkuuta alkavalla viikolla. Samalla viikolla aloitetaan puidenkaato tulevan Ilmalantorin kohdalla olevasta jyrkästä rinteestä Ilmalan aseman lähellä. Katupuut joudutaan kaatamaan myöhemmin myös Pasilankadulta väliltä Kyllikinportti–Radiokatu sekä Radiokadulta. Katupuita ja muita istutuksia tulee alueelle katutyön valmistumisen jälkeen.

Katutyö tulee aiheuttamaan runsaasti poikkeusjärjestelyjä liikkumiseen kaikille kulkumuodoille.

Muuttuvista liikennejärjestelyistä kerrotaan jatkossa hankkeen verkkosivulla sekä Uusipasila-Facebook -sivulla.

Työt tehdään pääasiassa arkisin klo 7–18. Poikkeustilanteessa työskennellään myös iltaisin ja viikonloppuisin. Rakentaminen jatkuu noin kaksi vuotta kesään 2022 saakka.

Vähäpäästöinen työmaa

Helsingin kaupungin hiilineutraali Helsinki –ohjelman yhtenä tavoitteena on pienentää työmailla syntyviä hiilidioksidipäästöjä. Ilmalan raitiotien työmaalla käytetään vain uusiutuvaa dieseliä ja sähköä, millä vähennetään merkittävästi hiilidioksidipäästöjä. Työkoneiden tiukkojen päästöluokkavaatimusten ansiosta myös ilmanlaatua heikentävät lähipäästöt vähenevät.

Ilmalan raitiotien työmaalla kaupunki ja urakoitsija kehittävät yhdessä energiankulutuksen seurantaa ja päästöjen raportointia.

Asukkaiden kannalta vähänpäästöiset työmaat ovat parempia, sillä ilmansaasteita syntyy aiempaa vähemmän.

Lisää resurssejakatutöiden viestintään

Helsingin kaupungilla on parhaillaan käynnissä katutöiden kehittämishanke, jonka yhteydessä myös katutöiden viestintää kehitetään. Ilmalan raitiotien hankkeessa kaupunki on panostanut viestintään aiempaa enemmän, ja sitä tekee kaupungin viestinnän lisäksi myös urakoitsijan viestintä.

Esimerkiksi muuttuvista liikennejärjestelyistä on tarkoitus kertoa aina, ennen kuin ne ilmestyvät kadulle. Työmaan alueellinen aikataulu, työajat sekä mahdolliset yötyöt kerrotaan heti, kun ne ovat tiedossa. Yötöistä ja mahdollisista lyhyistä vesi- ja sähkökatkoista kerrotaan edelleen perinteiseen tapaan myös rappukohtaisilla tiedotteilla.

Lisätietoja
Urakoitsijan verkkosivulta

Uusi Pasila Facebook-sivulta