Kaupunginvaltuusto hyväksyi periaatepäätöksen satamatoiminnan uudelleenjärjestelyistä

Uutta Helsinkiä
03. helmikuuta 2021
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 3.2. kokouksessaan periaatepäätöksen satamatoiminnan uudelleenjärjestelyistä ja satama-alueiden maankäytön lähtökohdista Eteläsatamassa, Katajanokalla ja Länsisatamassa. Päätös mahdollistaa suunnittelun jatkamisen niin kutsutun Keskittämisskenaarion pohjalta, jossa matkustaja-autolauttaliikenne siirretään Eteläsatamasta Katajanokalle ja Länsisatamaan. Päätös sisältää myös suunnitelman satamatunnelista, joka kulkisi Länsisatamasta Länsiväylälle.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 3.2. kokouksessaan periaatepäätöksen satamatoiminnan uudelleenjärjestelyistä ja satama-alueiden maankäytön lähtökohdista Eteläsatamassa, Katajanokalla ja Länsisatamassa. Päätös mahdollistaa suunnittelun jatkamisen niin kutsutun Keskittämisskenaarion pohjalta, jossa matkustaja-autolauttaliikenne siirretään Eteläsatamasta Katajanokalle ja Länsisatamaan. Päätös sisältää myös suunnitelman satamatunnelista, joka kulkisi Länsisatamasta Länsiväylälle.

Eteläsatama muodostaa Helsingin pääjulkisivun meren suuntaan. Tavoitteena on, että alueesta kehittyisi viihtyisä ja houkutteleva kaupunkitila meren äärellä. Tämä edellyttää, että maankäytön suunnittelua voidaan tehdä ilman satama-aluevarausten aiheuttamia rajoitteita ja satamatoimintojen ajoneuvoliikenteen vaikutuksia, kuitenkin Helsingin Sataman toimintaedellytykset turvaten.

Päätöksessä hyväksytyn skenaarion mukaan matkustaja-autolauttaliikenne loppuu Eteläsataman puolella. Tukholman matkustaja-autolauttaliikenne liikenne keskitetään Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsisatamaan.

Keskittämisskenaariossa nähdään välttämättömänä Länsisatamasta Länsiväylälle kulkevan satamatunnelin rakentaminen, joka mahdollistaa satamaliikenteen sujuvan järjestämisen ja Länsisataman toimintojen laajentamisen. Tunneli olisi tarkoitettu Länsisataman rekkaliikenteelle sekä Länsiväylän kautta satamaan ohjautuvalle henkilöautoliikenteelle. Satamatunneli toteutettaisiin Helsingin sataman investointina. Alustava kustannusarvio on noin 180 miljoonaa euroa.

Periaatepäätöksellä luodaan edellytykset Helsingin Sataman toimintojen uudelleen järjestelyille siten, että maankäytön kehittämiselle syntyy selkeät puitteet, jotka toimivat lähtökohtana myös Eteläsataman aluetta koskevassa laatu- ja konseptikilpailussa. Olympiaterminaalilta Kauppatorille ulottuvan rantavyöhykkeen laatu- ja konseptikilpailu, joka kattaa myös uudelle arkkitehtuuri- ja designmuseolle suunnitellun alueen, on tarkoitus käynnistää keväällä 2021.

Kaikki kaupunginvaltuuston kokouksen päätökset ovat luettavissa päätöstiedotteet-sivulla.

Kuva: Jussi Hellsten