Man strävar efter att öka kollektivtrafikens andel i centrum och i hela Helsingfors trafik. Man vill skapa ett omfattande och enhetligt promenadcentrum. Glogatan, Mikaelsgatan och senast Centralgatan har blivit gågator. En del av Urho Kekkonens gata och en del av Fredriksgatan har ändrats till kollektivtrafikgata.

Helsingfors promenadcentrum utvidgas

Helsingfors centrum är en hemtrevlig och trygg plats dit det är lätt att ta sig med metron, tåg, spårvagn, buss, egen bil eller cykel. Man strävar efter att öka kollektivtrafikens andel i centrum och i hela Helsingfors trafik. 

Det enklaste sättet att röra sig i centrum är att promenera. Staden vill skapa ett enhetligt promenadcentrum: Glogatan, Mikaelsgatan och senast Centralgatan har blivit gågator. Just nu planerar man att utvidga promenadcentrumet. En del av Urho Kekkonens gata och en del av Fredriksgatan har ändrats till kollektivtrafikgata.

>> Kollektivtrafikguide

Det är lätt att cykla längs Banorna

Banorna är cykelvägar som förenar Helsingfors centrum med förorterna. Den första Banan byggdes i ett gammalt banschakt mellan Kiasma och Gräsviken. Leden är 1,3 kilometer lång och årligen cyklar ungefär 700 000 cyklister längs den. Norra Banan, som blev färdig i 2017,  är 1,6 kilometer lång och går från Bangårdsvägen i Böle till Kottby station. Man har som avsikt att bygga flera Banor på olika håll i staden.

>> Cykelrutter

Centrumslingan skulle medföra tre nya stationer i Helsingfors

Centrumslingan som planeras skulle förbättra kollektivtrafikförbindelserna i hela centrumområdet. Centrumslingan är en planerad järnvägsslinga för närtågen under Helsingfors centrum.

Banan som har formen av en droppe börjar i Böle. Den skulle gå genom en tunnel i Tölö, via centrum och Hagnäs tillbaka till Böle. Det finns ännu inget byggbeslut för Centrumslingan.

Parkering i Helsingfors centrum

Det finns parkeringsplatser i centrum, särskilt i underjordiska parkeringshallar. Den nyaste som planeras är en underjordisk parkeringsanläggning för 500 bilar på Skatudden.

>> Parkering i Helsingfors

Uppdaterad 5.1.2018